התאמת יין ואוכל

בין אם מדובר בחגיגה משפחתית, אירוע עסקי או ערב רומנטי, ארוחה טובה לעולם אינה מושלמת בלי ליווי של בקבוק יין תואם. זאת מאחר שהמשקה הפופולארי מדגיש ומעשיר את הטעמים, וכמובן תורם רבות לאווירה ולמצב הרוח. למרבה השמחה, השוק המקומי מציע מגוון רחב של יינות איכותיים, חלקם מקומיים ואחרים מיובאים, משלל סוגים, זנים ושנות בציר. יחד עם זאת, המבחר הקיים הופך את מלאכת ההתאמה של יין ואוכל למורכבת ומתוחכמת, וכבר רבות דובר ונכתב בנושא. מאידך, המבחר גם מעניק הזדמנות לבחור עבור כל אירוע את הגישה המתאימה לו, ואף לנסות ולשלב בין מספר גישות. זאת כמובן במידה שזכרתם לבחור מקום לאירועים קטנים המציע מבחר גדול ואיכותי של יינות כשרים. כך תיהנו מחופש בחירה בהתאמת היינות לאורך כל הארוחה, החל במנות הפתיחה, דרך המנות העיקריות ועד לקינוחים.

 

התאמת יין ואוכל – מהקל לכבד

 

אחת הגישות הפופולאריות בכל הקשור להתאמת יין ואוכל, הינה גישת מהקל לכבד. על פי גישה זו יש להתאים יין בהתאם לכובד או קלילות המנות, כך שאף גורם בארוחה לא ישתלט על האחר וייווצרו שילובי טעמים המשתלבים זה בזה באופן הרמוני. כך לדוגמא, עבור אירועים עסקיים בהם מגישים מטעמים מעודנים כמו דגים או סלטים טריים, יתאימו יינות לבנים או אדומים רעננים כמו סובינאון בלאן, המאופיינים בטעם קל שלא יבלע את טעם הדגים ורק ידגישו. מאידך, עבור ארוחות עשירות וכבדות כמו תבשילי קדרה או בשרים, חשוב לבחור ביין דומיננטי ומיושן כמו קברנה סובניון אשר טעמו לא יאבד בטעמי המנות ויעניק לארוחה גוון עשיר נוסף.

 

התאמת אוכל ויין בגישת הדומה או השונה

 

גישה אחרת להתאמת אוכל ויין נשענת על הדומה ועל המכנה המשותף שבין שני המרכיבים. ניקח לדוגמא אירועים עסקיים או אירועים קטנים אחרים, המתמקדים במנות מתובלנות ועשירות בטעמים כמו שהמטבח התאילנדי מציע. על פי גישה זו, כאן יש לבחור ביין עשיר בניחוחות של עשבי תיבול. מאידך, קיימת גישה הדוגלת בבחירת יינות לארוחה על פי טעמים מנוגדים. כך לדוגמא, במנות אוכל מרירות יין מתקתק ישבור את המרירות וישלים את חוויית הטעמים, ולארוחה מורכבת בטעמיה יתאים יין פשוט שלא יוסיף ויכביד על מורכבות החיך אלא יתרום לעיבוד ועיכול הטעמים.

 

מבחר גישות ואפשרויות להתאמת יין ואוכל

 

בעבר מספיק היה לדעת כי יין אדום נחשב לכבד ולכן מתאים יותר לבשרים, ואילו יין לבן הנחשב לקל משתלב עם ארוחת דגים. ואולם, כיום המצב שונה לחלוטין כאשר עולם היינות אינו עשוי משחור ולבן, אלא שופע בשלל גוונים של יינות לבנים ואדומים, ומה שביניהם. כפועל יוצא מכך, התאמתם של יינות בימינו מאפשרת לבחור על פי קשת רחבה של שיקולים, החל בהתאמת היין לאוכל כבד או קל, דרך בחירת יין משלים או מנוגד, ואפילו בחירת יין הגדל במקום שממנו הגיע האוכל, או בהתאם לאופי והאווירה של אירועים קטנים או גדולים. יחד עם זאת, בדרך כלל מקומות לאירועים קטנים יחזיקו בידע ובמבחר יינות משובחים, שיאפשרו להם להתאימם לגישות השונות.