מדריך להגדרת יינות איכותיים

אינספור מילים כבר נכתבו ונאמרו אודות איכות היין ודרכים להבחין בין יינות איכותיים יותר ליינות איכותיים פחות. ישנן אסכולות שונות ומבחנים רבים בהם מעמידים יינות בטרם מעניקים להם את התואר "משובחים" או "איכותיים".

עבור חובב היין הממוצע, מהם הפרמטרים אותם נרצה לבחון על מנת לקבוע האם יין מסוים איכותי ועד כמה הוא משובח? בלי להיכנס לאינספור טקסים ומבחנים דקדקניים, להלן מספר פרמטרים עיקריים שכדאי להכיר בבואנו לבחון יינות שונים –

יינות איכותיים

צבע היין – בשלב ראשון נבחן את מראהו של היין, את צבעו ועד כמה הוא אטום. נטה את הכוס בזווית של כ 45 מעלות וננסה לשים לב עד כמה צבעו של היין אטום או שקוף. צבע אטום וסגור יותר מעיד על יין אשר יושן לאורך תקופה ארוכה יותר מאשר יין שקוף יותר, ויהיה "כבד" יותר מאשר יין אשר יושן לאורך תקופה קצרה.

מה אמור להרתיע אותנו בעת בחינת מראהו של היין? יין אשר נראה מעונן, בעל צבע לא אחיד, אמור לעורר את חשדנו. שימו לב – גם אם ישנם מעט משקעים ביין, אין זה בהכרח אומר כי הוא אינו טוב. פשוט נרצה לתת למשקעים לשקוע לתחתית הכוס בטרם נשתה את היין. בנוסף, גוון חום עבור יין שהיה אדום במקור, או גוון צהבהב ביין אשר היה לבן במקור, מעידים על כך שהיין עבר התחמצנות, וכנראה אינו טוב לשתייה (ובטח שאינו איכותי במיוחד)

יינות

"פותחים" את היין – בשלב שני נרצה "לפתוח" את היין, כלומר – למזוג מעט יין לכוס, על מנת להשאיר מקום לערבל את היין בכוס, וכך לתת לניחוחות ולטעמים להיפתח. מומלץ להקפיד על שלב זה בעת בחינת היין, ולמעשה בכל פעם ששותים יין ורוצים ליהנות ממנו עד הסוף.

 

ריח – לניחוח העולה מן היין חשיבות רבה בתהליך בחינתו. ניחוח טוב ואיכותי, כזה שציפיתם להריח, מעיד על סיכוי טוב ליין איכותי, אך אין זה מבטיח זאת – לעיתים עולה מן הבקבוק ניחוח מבטיח אך טעם היין אינו עומד בציפיות עקב בעיה כלשהי. בנוסף, ננסה לשים לב אם ישנם ניחוחות בלתי רצויים – זה יכול להעיד על בעיה כלשהי דוגמת עובש בבקבוק וכו'. תקלות כאלו קורות לעיתים, ועל ידי מתן תשומת לב לניחוח היין נוכל לזהות בעיה כזו. ישנה קשת שלמת של ניחוחות וארומות אשר יכולות לעלות מבקבוק יין משובח. כמובן שככל שיש לנו יותר ניסיון בתחום, כך נזהה יותר ניחוחות ועל מה הם מעידים, אך גם בתור "מתחילים" נוכל לקבל מושג מסוים אודות איכות היין מהרחתו

 

טעם – לבסוף, נטעם את היין וננסה לשים לב לכמה פרמטרים שונים. חשוב לפזר את היין בכל חלל הפה ולתת לכל בלוטות הטעם לבוא עימו במגע, על מנת לטעום את כל מה שיש לו להציע. הפרמטרים אליהם נרצה לשים לב בטעמים העולים מן היין כוללים את רמת המורכבות של הטעם (בין כמה טעמים שונים אנו יכולים להבחין), רמת מתיקות או יובש, עד כמה הוא סמיך ורמת חמיצות (האם למשל אנו מרגישים יותר מדי חמיצות). לבסוף – האם כל הפרמטרים הללו מתחברים להם יחד לחוויית טעם טובה ואיכותית, או שחלק מהפרמטרים דווקא מפריעים ויוצרים חוויה לא טובה

 

יינות בחנות היינות של יקב בנימינה

– פיתוח תשומת הלב שלנו לכל הנקודות שהועלו כאן תביא אותנו להיות טועמי יין מנוסים יותר ויותר, כך שנוכל להיווכח ביותר ויותר מאפיינים שונים של היין, וכך לפתח טעם מעודן יותר ליינות איכותיים ומשובחים.

 

 

לפרטים נוספים – 04-6107525 / winery-events@b-wines.com