הקשר בין יין ויהדות

יין הוא ללא ספק אחד המשקאות האלכוהוליים הנפוצים והפופולאריים ביותר בעולם, וגם אחד הוותיקים שבהם. מזה אלפי שנים נהוג לשתות יין בתרבויות אנושיות רבות ושונות, כאשר ברבות מאותן תרבויות מיוחסות ליין סגולות שונות ומוענק לו מקום סמלי וטקסי מכובד.

גם ביהדות כמובן זוכה היין למקום של כבוד, עוד מתקופת התנ"ך. כיצד נתפס היין במסורת היהודית, מהן הסגולות המיוחסות ליינות על פי היהדות ואילו יינות מתאימים לקידוש המסורתי של ערב שבת?

 

משקה חגיגי המקדש ומציין חגים ומאורעות משמחים

מזה אלפי שנים מהווה היין משקה חגיגי מסורתי, כזה המשמש לקידוש מועדים ולציון מאורעות משמחים.

הדוגמה הברורה ביותר היא כמובן הקידוש שעורכים יהודים בערב שבת, במסגרתו מוזגים כוס מלאה לחלוטין של יין אדום משובח ומקדשים בברכה הייחודית למשקה זו – "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, בורא פרי הגפן". לאחר הברכה מעבירים את כוס היין בין משתתפי הקידוש וכל אחד לוגם ממנו.

מעבר לקידוש של ערב שבת, ניתן למצוא את היין במעמד מיוחד בחגים יהודיים נוספים – ארבע כוסות היין אותן אנו שותים בליל הסדר, מנהג השתייה לשוכרה במהלך חג הפורים, וגם ההבדלה שנערכת במוצאי שבת, במסגרתה מברכים ושותים יין כחלק מטקס ההבדלה בין קודש לחול.

בנוסף לשבת ולחגים יהודיים, ניתן למצוא את היין המשובח גם באירועים משפחתיים חגיגיים – טקס החופה העומד במרכז החתונה וטקס ברית המילה.

 

אחד הרעיונות העומדים מאחורי מצב זה, בו ניתן למצוא יינות כחלק בלתי נפרד מהטקסים הקדושים ביותר ביהדות, הוא כי מדובר במשקה משובח אשר לא רק שמרומם את מצב הרוח, אלא גם מבחינות רבות תורם לבריאותנו הפיסית. נראה כי ביהדות מייחסים ליין סגולות בשני מישורים אלו – מצב הרוח המרומם המתקבל משתיית יין במינון מושכל (ביהדות אף מזהירים בצורה מפורשת מפני שתיית יתר), והתרומה לגוף האדם המתקבלת מצריכת משקה זה.

נראה כי כבר בתקופה בה עוצבו המנהגים של המסורת היהודית הקדומה שררה הבנה והסכמה בדבר היתרונות השונים של יינות משובחים.

מרלו או קברנה סוביניון – איזה יין מתאים לקידוש?

אם כן, איזה יין מתאים לקידוש המסורתי של ערב שבת? האם ניתן לבחור בכל יין למטרת הקידוש?

ובכן, ניתן לקדש על כל יין או מיץ ענבים בנמצא, אך על פי היהדות קיימת עדיפות לקדש על היין המשובח ביותר בנמצא. לכן, במידה ויש ברשותכם בקבוק של קברנה סוביניון משובח, לעומת יין פטישים זול שקניתם במכולת במחיר הנמוך ביותר, סביר יותר יהיה לקדש על הקברנה סוביניון. נהוג להשתמש ביין אדום מתוק לקידוש, אך גם שיראז, מרלו, קריניאן, מרסלן או יינות אדומים יבשים אחרים יכולים לשמש למטרה זו. כמובן שעבור אנשים המקפידים על כשרות קיים צורך לוודא כי אותו יין קיבל חותמת כשרות, אך כאן אין קשר לסוג היין עצמו אלא למקום בו הוא יוצר.

 

לסיכום, ליין מקום של כבוד וקדושה ביהדות, הבא לכדי ביטוי במגוון טקסים. במידה ואתם מעוניינים ביין לציון מאורע משפחתי/דתי/מסורתי כלשהו ואינכם יודעים איזה יין לבחור, תמיד כדאי ללכת על יין משובח, אשר לבטח יערב לחיכם של שאר המשתתפים בטקס.