מהי תרבות יין ?

בין כוס יין אחת לשנייה עולה לעיתים קרובות נושא תרבות היין בעולם, ובישראל בפרט. כל מי שנתפס בחיבה ליין מתחיל לתהות על קנקנו של הנושא, והדעות חלוקות ורבות כמו סוגי וזני היין שקיימים בתבל. יש הטוענים כי תרבות היין בישראל הינה תוצר מרתק של קיבוץ גלויות, ומסורות שהשתלבו במדינה צעירה ומודרנית. מנגד, יש הגורסים כי תרבות יינות בישראל רק מתחילה להנץ בד בבד עם צמיחת יקבי בוטיק, ושהיא עדיין שטחית וחלקית לעומת תרבות היין הקיימת במדינות מערביות אחרות. על כל פנים, מדובר בנושא מרתק העולה שוב ושוב בעת אירועים קטנים, ובעיקר לאחר כוסית של יין משובח.

מה זה בכלל תרבות יין

תרבות יין היא בראש ובראשונה תוצר של חינוך ותפיסת עולם, הבאים לידי ביטוי באורחות החיים של החברה. אורחות אלו מורכבות ממסורות ישנות הנשענות על אמונות, דת, מוסכמות חברתיות ותרבות הפנאי של החברה. הן מתבטאות למשל בכמות ובאופן צריכת היין, בין אם בצורה קבועה ושוטפת או רק באירועים מיוחדים, וכן בצורת ההגשה על השולחן. כמו כן, תרבות יין קשורה באופן ישיר לייצורו של יין מקומי, ובביקוש ובמודעות של הציבור הרחב ליין טוב ואיכותי, המיוצר על ידי יקב בוטיק מוערך.

לסקירת יינות יקב בנימינה לחץ כאן

התפתחות תרבות היין בישראל

נהוג לחשוב ששורשיה של תרבות היין בישראל דלים ביותר. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי למעשה מדובר בתרבות ארוכת שנים הנשענת על הקשר ההדוק שבין היין למסורת היהודית, בה מהווה יין מרכיב מהותי כחלק מטקסים ותפילות. יתרה מכך, בעבר היותר רחוק, בעת שבני ישראל גרו בארץ שגשגה במקום תרבות יין עשירה וענפה, האופיינית למדינות אגן התיכון. תרבות זו הגיעה לשיאה בימי השלטון הביזנטי עם צריכת יין של כ- 300 ליטר לנפש. יש לציין כי לאורך הדורות היישוב היהודי בארץ המשיך לצרוך ולקיים תרבות יין איכותית אך מצומצמת, שהופקה בעזרת יקבים קטנים במרתפי הבתים. בעת החדשה, טרם קום המדינה, היישוב החדש בארץ היה מנותק מתרבות היין המקומית. העליות השונות שהגיעו לארץ ממדינות מוסלמיות בהן משלו איסורי דת האסלאם, לא הביאו עימן תרבות יין, ואילו העליות ממדינות מרכז אירופה נהגו לשתות יינות קידוש פשוטים ומתוקים. רקע תרבותי זה חבר אל חברה דלת אמצעים, ואל גישות חברתיות שהאמינו בערכי עבודה ולא בתרבות פנאי. כל אלו הובילו לכך שתרבות וצריכת היין היו שוליות ביותר בחברה הישראלית. אמנם, עוד טרם הקמת המדינה נבנו בארץ מספר יקבים גדולים, אך הם היו חסרי ניסיון ומסורת בהפקת יין בתנאי האקלים בארץ, ובעיקר התמקדו בייצור יין פשוט והמוני.

תרבות היין העכשווית בישראל

למרבה השמחה, בעשורים האחרונים חל שינוי מהותי בתרבות היין בישראל. השינוי מבוסס על עליה ברמת החיים, מודעות לתרבות הפנאי וחשיפה לתרבות יין בארצות אחרות. כיום אנשים רבים מבקשים לצרוך יינות איכותיים בביתם או במקומות בילוי. כמעט בכל יישוב ספר צץ יקב בוטיק איכותי הנענה לדרישת הציבור, ומציע לא פעם גם סיור ביקב או סדנת יין מקצועית. תרבות היין בישראל של ימינו הינה צעירה, דינאמית ומבטיחה, ומעניין יהיה לגלות מה תפיק בעוד שניים או שלושה עשורים לאחר שתשתרש בחברה.

עוד פרטים על סיור ביקב