חגיגת בר מצווה – המדריך הכולל

השלב הראשון בהפקת חגיגת בר מצווה היא להחליט על אופי האירוע. האפשרויות הן אירוע דתי ומסורתי קטן בבית כנסת, אירוע חילוני במקום לבר מצווה או שילוב בין השתיים. את ההחלטה מקבלים לפי תפיסת העולם במשפחה וכמות המוזמנים.

היום אפשר לקיים אירועי בר מצווה בכל מקום בארץ ובסדרי גודל של עשרות עד מאות אורחים. בניגוד למה שנהוג לחשוב, גודל האירוע לא תמיד משפיע על התקציב וההוצאות. ניתן לכסות חגיגת בר מצווה בעזרת המתנות של האורחים ולהימנע מהגדלת מסגרת התקציב.

מאפייני הטקס הדתי לעומת האירוע

רוב המשפחות יעדיפו לשלב בין הטקס הדתי לבין האירוע. הטקס נערך לנער שכבר הגיע לגיל 13 ויום אחד ומבחינה הלכתית לא ניתן לקיים אותו לפני. הטקס עצמו כולל הנחת תפילין באמצע השבוע, יחד עם עלייה לתורה בימי שני, חמישי או יום אחר שבו קוראים בתורה. בנוסף, הטקס מחייב עלייה לתורה בשבת. במסגרת העלייה לתורה הנער קורא קטע מסוים ובקהילות הספרים הוא גם קורא את המפטיר וההפטרה.

האירוע החילוני גמיש יותר ונתון לפרשנות של בני המשפחה. נהוג להזמין לחגיגת בר מצווה חברים של הנער, חברים של ההורים וקרובים או מכרים. אפשר לבחור מקום לבר מצווה ולהזמין אליו אטרקציות ופעילויות. יש להתאים את אופי האירוע לגיל של קהל היעד ולהבין שיש הבדלים בין מסיבת בר מצווה לבין חתונה. במילים אחרות, האירוע צריך להתאים גם לילדים בני 12-14 וגם לבני משפחה ומבוגרים.

איך מתכננים חגיגת בר מצווה מוצלחת?

מי שרוצה לתכנן חגיגה מוצלחת צריך להתייעץ עם הנער שחוגג בר מצווה. הורים יכולים לערב את הילד בתהליך קבלת ההחלטות, להגיע יחד איתו לאירועים שונים כדי לבחור מקום לבר מצווה וגם לשמוע מה יש לו לומר לגבי הטקס הדתי. מעורבות של הילד מעניקה לו ביטחון וגורמת לו לחוש חלק בלתי נפרד מהאירוע.

ברמה המעשית,כדאי לתכנן מראש את לוח הזמנים באירוע. אפשר לפתוח את האירוע בקבלת פנים ולהסתובב בין האורחים כדי להצטלם ולהחליף ברכות. לאחר מכן ניתן להושיב את האורחים באולם המרכזי ולערוך את הכניסה. ברוב המשפחות מעדיפים להיכנס לאירוע יחד עם הילד שחוגג בר מצווה, אך יש אירועים שבהם ההורים נכנסים לפניו. במהלך הכניסה עצמה ניתן להשמיע שיר שהילד אוהב או לשלב מופעי בלונים, זיקוקים וכדומה.

אחרי הכניסה נערך טקס של ברכות בין ההורים והילד. כדאי לברך את כל האורחים שהגיעו לאירוע ולהתחיל בהדלקת נרות. נהוג להדליק 13 נרות ולהקדיש כל אחד מהם לבן משפחה אחר. גם ההורים יכולים לשאת דברים ולכתוב ברכה אישית. אחרי הטקס הזה עוברים לשלב הריקודים והמנות העיקריות. אירועי בר מצווה נמשכים עד השעות הקטנות של הלילה והם מבטיחים חוויה בלתי נשכחת.

 

להזמנת מקום לבר מצווה באולמות היקב יש לפנות למחלקת הזמנות בטלפון – 04-6107530