כיצד לבחור אלכוהול עבור אירועים חגיגיים?

אחד הדברים עליהם יש להחליט כאשר מתכננים אירוע חגיגי הוא סוג המשקאות האלכוהוליים אשר יוגשו באותו אירוע. בין אם מדובר בחתונה קטנה וסולידית או באירוע גדול ורב משתתפים – האלכוהול תמיד משחק תפקיד חשוב יחסית באירוע, לפחות עבור חלק גדול מהמשתתפים.
מהו סוג האלכוהול שנרצה שיגישו בבר באירוע שלנו, אילו סוגי יינות מתאימים לחלקים השונים של הערב וכיצד לבחור במידה ואיננו מבינים או מתעניינים יותר מדי בתחום האלכוהול?

 

חתונה קטנה ואינטימית או אירוע חברה גדול – התאמת האלכוהול לסוג האירוע

שיקול ראשון ובסיסי בבניית תפריט האלכוהול לאירוע הוא התאמת המשקאות האלכוהוליים לסוג האירוע עצמו. עבור אירועים שונים ביותר נרצה אלכוהול שונה גם כן. למשל, עבור חתונה קטנה ואינטימית נרצה לבחור יינות משובחים ואולי כמה קוקטיילים מסוגננים, ולהשתמש בעובדה כי מדובר באירוע עם מספר משתתפים קטן יחסית, על מנת להשקיע באלכוהול משובח במיוחד. לעומת זאת, במקרה של אירוע גדול, רב משתתפים ובעל אופי יותר שמח ומשוחרר ופחות מוקפד ייתכן כי עדיף להשקיע יותר בבירה ואלכוהול חזק ובכמויות גדולות יותר, מאשר יינות משובחים. הן שיקולי עלות והן אופי האירוע יכתיבו בחירת אלכוהול מסוגים שונים עבור אירוע חברה גדול ובלתי רשמי לעומת אירועים קטנים ואינטימיים יותר דוגמת חתונה בשישי בצהריים עם מספר משתתפים מצומצם.

 

שילוב בין מבחר לאיכות – בחירת אלכוהול לבר באירוע

עכשיו נתמקד קצת יותר בבחירת האלכוהול עצמו. נתחיל בכך שנציין כי המקרה בו אנשים עורכים אירוע חגיגי ואינם מבינים מספיק באלכוהול על מנת לבחור משקאות או להתאים יינות הוא מקרה נפוץ ביותר. בעוד רובנו שותים אלכוהול מדי פעם, רק מעטים מאיתנו מתעניינים מספיק בתחום על מנת ממש להבין בו. לכן, לגיטימי ביותר לבקש ייעוץ וסיוע של אנשי מקצוע, הן המפעילים של הבר והן ספקי אלכוהול שונים.
בבואנו לבחור את סוג האלכוהול שיגישו בבר הפתוח באירוע שלנו, נרצה לשלב וליצור בר אשר מגיש לפחות מגוון בסיסי של משקאות שונים, אך גם משקאות איכותיים יחסית. מגוון בסיסי אינו חייב להכיל עשרות סוגי משקאות אלכוהוליים שונים, אלא לפחות כמה "משפחות" של משקאות נפוצים ואהובים – וויסקי, וודקה, ערק, בירה וכו'. בכל "משפחה" כזו כדאי להשקיע בסוג אחד או שניים אשר נחשבים לאיכותיים יחסית, או לפחות לא לפשוטים והזולים ביותר בקטגוריה.
מעבר למשקאות הבסיסיים ולבירה ויין (בו נעסוק בסעיף הבא), במרבית האירועים מוגשים גם כמה קוקטיילים שונים, בדרך כלל בשלב קבלת הפנים. כאן, במידה ואין לכם קוקטיילים מועדפים בהם אתם מעוניינים, הפתרון הטוב ביותר הוא לקבל את המלצותיהם של מי שמפעילים את הבר או הקייטרינג, כמו גם להתרשם מאירועים בהם הייתם בעבר והקוקטיילים שהוגשו היו לרוחכם ונחקקו בזיכרון. לדוגמה, באירועים חגיגיים רבים מוגשים בתחילת האירוע קוקטיילים פירותיים שונים, בעלי צבעים עזים ומרעננים ולעיתים גם עם חתיכה של פרי בכל כוס. תפקידם של הקוקטיילים של תחילת האירוע הוא ליצור אווירה שמחה וחגיגית ולתת לאורחים הזדמנות "לתפוס ראש" אך לא ממש להשתכר. בנוסף, כדאי שהקוקטיילים יתאימו גם למנות המוגשות בקבלת הפנים. כאן מומלץ להתייעץ גם עם אנשי הקייטרינג ולהחליט יחד איתם על סוג הקוקטיילים.
עבור אירועי חורף ניתן ללכת גם על סיר גדול של יין חם או "סנגריה" (יין אדום חם עם פירות) – היין החם מסייע לאורחים להתאקלם באירוע ולשכוח מהקור שבחוץ, ומדובר במשקה טעים ולא כבד במיוחד ממנו ניתן לשתות כמה כוסות טובות לצד מנות הפתיחה.

 

יין תוסס וחגיגי, יינות המתאימים לאוכל ועוד – בחירת יינות לאירוע חגיגי

ומה בנוגע ליין? אין משקה אלכוהולי מסוגנן ואלגנטי יותר אשר מתאים לאירועים חגיגיים מאשר יין. אך מכיוון שתחום היין הוא עולם ומלואו וקיימים סוגים רבים ושונים של יינות חשוב להבחין ולבחור את יין מסוג מתאים לחלקים שונים של האירוע.
לדוגמה, עבור שלב קבלת הפנים, כמו גם עבור שלב הברכות באירוע, ניתן לבחור ביינות תוססים אשר ידועים כמשקאות חגיגיים במיוחד. עבור שלב האוכל, לעומת זאת, כבר נרצה יינות מסוגים שונים. התאמת סוג היין לארוחה היא תורה שלמה, אך נציין כאן כמה כללים בסיסיים – עבור ארוחות בשריות מתאים בדרך כלל יין אדום, ואילו עבור ארוחות דגים קלילות יותר מתאים יין לבן. גם את סוג היין האדום/לבן יש להתאים לתפריט הארוחה עצמו – עבור ארוחה כבדה יחסית נרצה יין "כבד" יותר עם אחוז אלכוהול גבוה יותר (יין עם גוף כבד יותר), עבור ארוחה צמחונית נרצה יין קליל יותר עם אחוז אלכוהול נמוך יותר, ואילו עבור שלב הקינוחים והמתוקים ניתן לבחור גם יינות מתקתקים או מבעבעים (אשר בדרך כלל גם מתקתקים).

לסיכום, בחירת אלכוהול לאירוע חגיגי היא מטלה חשובה אשר יכולה להרתיע את מי שאינו מבין במיוחד באלכוהול, אך בפועל אין מה לדאוג יותר מדי – בחרו את האלכוהול שאתם אוהבים אישית (סוג הבירה המועדפת עליכם, משקה חריף שאתם שותים מדי פעם וכו'), הקפידו על כך שבבר יהיו לפחות כמה מותגים איכותיים יחסית והתייעצו עם אנשי המקצוע הרלבנטיים בנוגע לנקודות שהועלו כאן דוגמת התאמת היינות ובחירת הקוקטיילים לפתיחה.