סמיון 14 ומרסלן 13 לתגבור סדרת יינות רזרב של יקבי בנימינה

צמד הייננים החדש של יקבי בנימינה מתגבר את סדרת הרזרב של היקב בשני יינות רזרב חדשים לגמרי – מרסלן 2013 (יין אדום) וסמיון 2014 (יין לבן).

שני יינות אלו מופקים מגפנים אשר נטעו לפני כחמש עד שש שנים, עוד בטרם הגיעו זוג הייננים החדשים ליקב, אך הם מדווחים כי חשוב להם לשמור על המשכיות התהליך המתרחש ביקב. שני היינות החדשים עולים בין חמישים לשישים שקלים בחנויות.

 

סמיון 2014

מורכב מתשעים אחוזים של סמיון המגודל בגליל התחתון, ועשרה אחוזים של סביניון, המגודל בגלבוע. יעל, ייננית בכירה ביקב מאז שנת 2014, השלימה לימודיה באוסטרליה ושם רכשה את חיבתה לזן זה. בעוד אצלנו הוא נחשב על פי רוב לזן המספק כמות רבה באיכות נמוכה, הטעימות של היינות החדשים מוכיחים כי תפיסה זו אינה מוצדקת כלל.

על פי יעל, זן הסמיון נחשב למלך של ממש באזורים שונים בעולם, וספציפית באוסטרליה, מעצמה בתחום הפקת היינות. זן זה מתאפיין בפוטנציאל יישון ארוך טווח, כך שלעיתים רק לאחר עשר שנים ויותר חושף היין צבעים אמיתיים אשר לא נחשפו לפני כן. כאשר הוא מתבגר הוא מתאפיין ברמת מורכבות גבוהה, עשירות של טעמים וניחוחות ושמירה על רמת החמיצות המאפיינת אותו עוד בצעירותו. אם נותנים לזן זה את הזמן לו הוא זקוק, כבר לאחר כשעה נחשף אופי שונה לחלוטין.

היינן הראשי של היקב, יפתח פרץ, מעיד כי זן זה חדש ביקבי בנימינה, ועדיין מוקדם לחזות כיצד יתנהג ויתפתח בשנים הקרובות. הוא מציין כי יין זה מבוקבק בבקבוקים עם פקק הברגה, במטרה להימנע ממצבים של חמצון מוקדם של היין ולשמור על רמת הרעננות שלו. בכל מקרה, מעניין יהיה לראות כיצד מתפתח היין המופק מזן זה במהלך השנים הבאות.

היין המופק מענבים אלו הפתיע את יעל ויפתח. כשקיבלו אותם לא ידעו למה לצפות, אך היין כאמור מספק הפתעות מדי שבוע, דוגמת ארומה של תפוח ירוק ומרענן.

 

לסיכום, ניתן לומר כי היין אכן מתאפיין ברעננות, פריכות מסוימת וארומה של פירות קיץ עם מעט הדרים.

 

מרסלן 2013

זן המרסלן נוצר למעשה מהכלאה של שני זנים – קברנה סוביניון וגרנאש. כך הוא מקבל הן מבנה טוב ומוצק, כתורשה מהסוביניון, וגם ארומאטיות פירותית, מהגרנאש.

על פי יינני בנימינה משתייך יין חדש זה לקבוצת היינות הים תיכוניים, כאלו המופקים מזנים אשר התאקלמותם בארץ הצליחה, כך שהם מניבים תוצאות איכותיות ביותר.

יין זה מופק מכתשעים אחוזים של ענבים מזן מרסלן וכעשרה אחוזים של פטיט סירה. שני הזנים הללו גודלו ונבצרו באזור הגלבוע. במשך כארבעה עשר חודשים יושנו בחביות עץ אלון, הן צרפתי והן אמריקאי, ובסיום התקופה הזו הופק ה"בלנד" הסופי.

 

זן המרסלן הוא זן קל לגידול. הוא אינו רגיש יתר על המידה למזיקים שונים וטפילים, כמו גם לפגעי מזג אוויר. לכן מכנה יפתח פרץ זן זה "ירוק". היין הופק מחביות אשר היו ביקב בנימינה זה מכבר.

 

הטעימה של יין זה מעלה בתור התחלה שפע רב של ניחוחות וארומות פרחוניות. כהותו של הפרי מורגשת בטעימה עצמה.

מומלץ לקרר יין זה מעט לפני ההגשה (שבעה עשר מעלות היא טמפרטורה אידיאלית), וייתכן כי ייקח לו מעט זמן להתחבב עליכם. מומלץ בחום להתאזר בסבלנות ולתת לו את הזמן.