מדוע יקבים עדיין משתמשים בבקבוקי זכוכית?

בכל יקב בו תבקרו בארץ ובעולם, החל מהיקבים של רמת הגולן, דרך יקב בשרון או בשפלה ועד ליקבים באוסטרליה הרחוקה – רובם ככולם עדיין משתמשים בעיקר בבקבוקי זכוכית עבור היין שהם מייצרים. בעוד בקבוקים מזכוכית משמשים לאחסון וצריכה של יין כבר אלפי שנים (אזכורים לכך ניתן למצוא עוד בכתבי המקרא), המשך השימוש בהם בכל זאת מסקרן מבחינות מסוימות – בעשורים האחרונים כמעט כל תחום בעולם עובר להשתמש במארזים וכלים שונים אשר עשויים מסוגים שונים של פלסטיק, מפולימרים מתקדמים וממגוון פיתוחים טכנולוגיים נוספים אשר מוזילים את עלויות הייצור ומתאפיינים ביתרונות נוספים שונים. מדוע, אם כן, נראה כי בעולם היין לא מתרגשים מהפיתוחים של העשורים האחרונים בתחום זה וממשיכים להשתמש בעיקר בבקבוקים מזכוכית?

יתרונותיהם של בקבוקי זכוכית בעולם היין

הסיבות העיקריות לכך שכמעט כל יקב בארץ ובעולם עדיין משתמש בעיקר בבקבוקי זכוכית טמונות בתכונות וביתרונות היחסיים של הזכוכית אל מול חומרים אחרים, כמו גם בנוסטלגיה וברצון לשמר את המנהגים הקיימים, וביניהם השתייה מבקבוק זכוכית אלגנטי, ולא מבקבוקי פלסטיק או קרטון (למרות שניתן למצוא גם יינות המשווקים באריזות קרטון, למשל, אך מדובר על מיעוט מזערי בעולם היין).
מחקר קצר ותשאול של ייננים מקצועיים הפועלים במסגרת יקב בשרון המייצר יין ומשתמש בבקבוקי זכוכית מגלה כי המאפיינים הייחודיים של הזכוכית הופכים את בקבוקי הזכוכית למועמדים האולטימטיביים עבור עולם היין, הרבה לפני בקבוקים מפלסטיק וחומרים אחרים. היתרונות העיקריים של הזכוכית הרלבנטיים לשימוש בה בתעשיית היין הם –

ניטראלית לטעם ולארומה של היין – זכוכית היא חומר אשר אינו משפיע על הטעם של היין המאוחסן בה, וגם לא על הריחות והארומות של היין. זאת בניגוד לחומרים רבים אחרים אשר כן משפיעים על הטעמים של המוצרים הנארזים בהם, במיוחד לאחר כמה חודשים או שנים בהם הבקבוק עומד באחסון (מה שנפוץ מאוד במקרה של יינות). כמובן שאי ההשפעה על טעם היין היא אינטרס ראשון במעלה עבור יצרני יין, כך שברור מדוע יתרון זה של הזכוכית משמעותי ביותר בהקשר זה.

עמידות בפני חומציות – זכוכית היא חומר עמיד אשר כמעט אינו מושפע מחומציות הנוזל המאוחסן בה. כך, החומציות של היין אינה משפיעה על הבקבוקים בהם היין מאוחסן, ואלו שומרים על צורתם ויציבותם באופן מושלם גם לאורך שנים. חומרים אחרים מושפעים בקלות מחומציות, ולכן אינם מהווים מועמדים טובים לאחסון של יינות לאורך זמן.

ניתנת לאיטום ברמות שונות – ניתן לאטום זכוכית לכניסה של אור ברמות שונות. תכונה זו מצוינת עבור יינות, שכן זכוכית כהה ואטומה יותר מצוינת עבור יישון של יינות אדומים, ואילו זכוכית בהירה ופחות אטומה טובה על מנת להציג לראווה את רמת הצלילות של יינות אחרים, לבנים ואדומים כאחד.

חומר יציב, עמיד וחזק – הזכוכית היא חומר עמיד וחזק יחסית. גם לאורך שנים רבות בקבוקי זכוכית מחזיקים מעמד ואינם מתפוררים או נחלשים. בתחום כמו ייצור יין, תכונה זו רלבנטית ביותר – יינות רבים מיושנים ונצרכים רק שנים לאחר שיוצרו. לכן, חשוב כי יאוחסנו בבקבוק עמיד אשר יחזיק מעמד לאורך שנים ולא יתפורר או יישבר מכל מכה קטנה.

משקל החומר – יחסית לדרגת החוזק שלה וליציבותה, זכוכית היא חומר קל משקל באופן יחסי. גם כאן מדובר ביתרון משמעותי, למשל במקרה של יינות המיוצאים לחו"ל ועלות המשלוח שלהם נקבעת גם כפונקציה של משקלם. השילוב בין עמידות וחוזק לבין משקל נמוך יחסית מהווה יתרון משמעותי עבור תעשיית היין.