יינות ישראלים ומקומם בעולם

ישראלים רבים מגלים כשהם טסים לחו"ל כי עבורם האוכל בחלק גדול מהמדינות הרבה פחות טעים מאשר האוכל הישראלי והים תיכוני. לא רק שרובנו קשורים לאוכל עליו גדלנו ואליו התרגלנו במהלך חיינו, אלא שישראל אכן ידועה בפירות והירקות המשובחים שלה, במגוון מאכלי הקטניות המזרח תיכוניים, במאפים טובים ובאופן כללי – בדגש על אוכל טוב, בריא ובעיקר טעים. ובכן, המצוינות הישראלית אינה מסתיימת במטבח או בתחומים כמו היי טק וחקלאות. מסתבר כי גם בתחום המשקאות האלכוהוליים, וספציפית בעולם היין, ישראל מספקת כמה וכמה יינות מפתיעים ביותר, אשר זוכים להערכה בעולם בהתאם. מה בדיוק הופך את ישראל למדינה בעלת פוטנציאל עצום לגידול ענבים והפקת יין, פוטנציאל אשר נראה כי יותר ויותר ממנו זוכה להתממש בשנים האחרונות? כיצד צפויה להשפיע מגמה זו על עולם היין הישראלי?

 

יינות ישראלים משובחים וזוכי פרסים

בשנים האחרונות מספר בלתי מבוטל של יינות משובחים תוצרת ישראל זכו בהוקרה בינלאומית בעולם היין ואף זכו בפרסים שונים. באופן מסורתי, ישראל אינה נחשבת לאחת מיצרניות היין המובילות בעולם. מדינות כמו צרפת או אוסטרליה מחזיקות בתעשיות יין נרחבות ועתיקות יומין, ומדינה צעירה וקטנה כמו ישראל אינה נתפסת בעולם היין כשחקן מרכזי או כתחרות אמיתית למדינות היין הגדולות. בדיוק מסיבה זו, מפתיעים מספר יינות ישראלים טובים בשנים האחרונות וזוכים להכרה בינלאומית בהתאם. בשנים האחרונות התברגו מספר יקבים ישראלים למקומות מובילים ברשימת היקבים והיינות המומלצים בעולם וביותר ויותר תחרויות זוכים יינות ישראלים במקומות מכובדים וגבוהים יחסית. נראה כי מבחינה זו, מדובר בהתקדמות מעניינת ומרשימה עבור כרמים, יקבים וייננים ישראלים. בעוד לפני כמה עשורים בלבד קשה היה לדבר על ישראל כעל מדינה המייצרת יינות איכותיים, כאלו המשתלבים במקום טוב בעולם היין העולמי לצד מדינות בעלות מסורת יין עתיקה ומפוארת, כיום הדבר טבעי ומובן לאנשים העוסקים בתחום.

 

הקדמה החקלאית טכנולוגית מדברת בעד עצמה – יינות משובחים מגידול מקומי

בפועל, למרות גודלה של ישראל אשר חולשת על שטחים חקלאיים מזעריים בהשוואה למדינות כמו אוסטרליה, ארצות הברית או צרפת, עולם החקלאות הישראלי פורח ומשגשג. זאת הן תודות לאקלים הים תיכוני הנוח יחסית והן תודות ליוזמה ולפיתוחים ישראליים מובילים בעולם החקלאות המודרנית.

גם בענף הענבים ליין ניתן למצוא כבר לא מעט כרמים פעילים בישראל, אשר מגדלים כאן את הענבים מהם נוצרים לאחר מכן יינות המומלצים בכל העולם. ברמת הגולן, השרון ואזורים רבים נוספים בארץ ניתן למצוא כרמים ויקבים פעילים, המגדלים זנים מקומיים ומיובאים כאחד. החקלאים והייננים הישראלים הצליחו "לייבא" לישראל מספר זני ענבים אשר לא גדלו כאן במקור, ולהטמיע אותם בכרמים המקומיים. מדובר בזנים אשר גדלים היטב באקלים ים תיכוני, ומצטרפים לזנים וותיקים הקיימים בארץ מזה מאות ואלפי שנים.

 

עתיד ורוד לעולם היין הישראלי?

ומה טומן בחובו העתיד עבור עולם היין הישראלי? קשה כמובן לנחש, אך על פי המגמה של השנים האחרונות, נראה כי ענף היין בישראל הולך לכיוונים טובים. יותר יקבים קטנים ובינוניים פועלים כיום בישראל מאשר אי פעם בעבר, וכאמור יותר ויותר יינות ישראליים מקוריים זוכים להערכה והוקרה בינלאומית. בנוסף, פיתוחים טכנולוגיים מתחום החקלאות הם אחד מתחומי ההתמחות של ישראל, תחום בו היא נחשבת לאחת המובילות העולמיות. לתחום זה קשר ישיר כמובן לתעשיית היין – ככל שמצליחים לגדל ענבים טובים, טעימים וייחודיים יותר וככל שהזנים שמגדלים כאן מותאמים יותר לאזור ועוברים השבחה לאורך שנים, כך גם היינות המיוצרים מענבים אלו צפויים להיות איכותיים יותר. גם בכל הנוגע לתהליך ייצור והפקת היין עצמו – מדובר בתהליך מורכב אשר עובר שינויים ופיתוחים בלתי פוסקים. גם בחלק זה של עולם היין, סביר להניח שיש לישראל הרבה מאוד מה לתרום ולהשפיע, וכי בשנים ובעשורים הבאים נזכה לראות התפתחויות גם בתהליך הפקת היין עצמו.

ייתכן בהחלט כי בעתיד נזכה לראות את ישראל הופכת לאחת ממעצמות היין העולמיות, ומייצאת לא רק יינות משובחים, אלא גם טכניקות של גידול ענבים, הפקת יין ועוד. מבחינה זו, לא מופרך לחלום על היום בו יינות ישראלים ייחשבו למשובחים לא פחות אפילו מיינות צרפתיים…

 

להזמנת יינות ופרטים נוספים נא לפנות למחלקת הזמנות בטלפון – 04-6107530

 

יעניין אותך גם נושאים נוספים באתר שלנו:

יינות

יקב

מרכז מבקרים

סדנת יין

אירועים קטנים