עובדות שלא ידעתם על יין ובריאות

משקאות אלכוהוליים בכלל, ויין בפרט, נתפסים אצל מרבית האנשים כמוצרים המשמשים בעיקר למטרות להנאה ובילוי – להשתכר או לשתות עם חברים בערב חברתי מהנה. מה שלא כולם מודעים אליו עדיין, הוא כי ספציפית ליינות מסוגים שונים קיימת השפעה בריאותית חיובית, כאשר מדובר כמובן ביינות משובחים ואיכותיים הנצרכים במינונים מדודים ולא גבוהים מדי.

בין אם מדובר בשיראז, קברנה סוביניון, מרלו או כל יין משובח מוכר אחר, צריכה מתונה שלו באופן קבוע יכולה להשפיע באופן חיובי ומורגש על בריאותנו.

 

הסכמה הולכת וגוברת בקרב תזונאים ליתרונות הבריאותיים של יינות

כבר הרבה שנים אנו שומעים ששתיית כוס יין אדום יחד עם ארוחת הערב עשויה לתרום לבריאותנו. ובכן, כיום אמירה זו מגובה ביותר ויותר מחקרים מדעיים, ובתזונאיות ותזונאים קליניים רבים המסכימים על היתרון הבריאותי הנלווה לצריכה מתונה של יין איכותי.

אנשי מקצוע רבים ממליצים על צריכת יין משובח יחד עם הארוחה, כאשר בדרך כלל ארוחת הערב היא המועמדת העיקרית. יין אדום דוגמת מרלו, שיראז או מרסלן מכיל פוליפ נולים אשר מסייעים למניעת תהליכים בלתי רצויים בקיבה במהלך העיכול, דוגמת תהליכי חמצון. השפעה זו חשובה במיוחד בעת עיכול מאכלים בשריים ועתירי שומן.

כך מסייעת צריכת יין עם האוכל להפחתת הסיכוי ללקות במחלות לב וסוגים מסוימים של סרטן – אותם תהליכי חמצון מזיקים אשר במצב רגיל נספגים בגופנו ותורמים לפיתוח מחלות אלו, נמנעים בחלקם הגדול על ידי שתיית יין אדום עם הארוחה.

 

השפעת יין משובח על מחלות ובעיות בריאות נוספות

מלבד להורדת הסיכוי ללקות בסוגים שונים של סרטן ומחלות לב, קיים קשר בין צריכה מתונה של יינות איכותיים לבין מניעת בעיות בריאותיות נוספות.

לדוגמה, מחקרים מסוימים מראים על קשר בין צריכה מתונה של יין לבין העלאת רגישות הגוף לאינסולין, ולכן הורדת הסיכוי ללקות במחלת הסוכרת, המהווה כיום מגפה בריאותית של ממש בעיקר במדינות המערב.

דוגמאות נוספות הן הקשרים (החיוביים) עליהם מצביעים מומחים, בין צריכת יינות משובחים לבין תרומה לחוזק העצמות, הורדת הסיכוי ללקות באלצהיימר (על ידי השפעה שלילית של אחד מהפוליפנולים הנמצאים ביין על ייצור חלבון מסוג בטא אמילואיד אשר פוגע בתאי מוח) וקיומם של ריכוזים גבוהים יחסית של חומצות שומן מסוג אומגה 3 בגוף (חומצות אלו מסייעות בפני עצמן למניעת מחלות לב.

חשוב לציין כי נתונים אלו אמנם מתקבלים ממחקרים מדעיים ונתמכים על ידי אנשי מקצוע רבים מעולם התזונה, אך על מנת ליישמם בפועל יש להקפיד על כמה נקודות חשובות – השפעות בריאותיות חיוביות אלו מתקבלות בעיקר בעת צריכת יינות משובחים, ולא בצריכה של יינות זולים במיוחד המתאפיינים לרוב באיכות ירודה.

בנוסף, מובן שמדובר בצריכה מתונה ומדודה, כאשר כמות היין האופטימאלית מבחינה בריאותית משתנה מאדם לאדם.

 

ברגע שמתחשבים בשיקולים אלו, מומלץ לצרוך יין איכותי על בסיס קבוע, הן עבור הטעם המשובח והן עבור הבריאות.