סיכום בציר 2015 של יקבי בנימינה

כמו בכל שנה, גם בציר 2015 הציב לא מעט אתגרים והביא עמו הפתעות עבור אנשי המקצוע שעוסקים בתחום של קטיף ענבים. תקופת הבציר מתחילה בזמן הבשלת הענבים והיא דורשת מיומנות וניסיון עד אחסון היין בחביות. בישראל שנמצאת בחבל הים התיכוני, הבציר מתרחש בחודשים אוגוסט עד אוקטובר אך הוא מחייב היערכות לכל אורך השנה.

החורף בשנת 2015 היה גשום יחסית והאביב התאפיין במתינות. אלו נתונים שתרמו לצימוחים נמרצים באיזורי המטעים ברחבי הארץ. באופן עקרוני, ניתן לסכם את שנת 2015 בתור שנה אירופאית שדומה לשנה מעניינת אחרת כמו 2011. עם זאת, בתחילת אוגוסט החלו שרבים ועומסי חום לגרום לעליית PH והבשלה פחות אחידה.

מועדי קטיפה ואיזורים בולטים

מועדי הבציר נקבעים כמו תמיד על ידי מומחים שבודקים מספר פרמטרים. ראשית, הם בוחנים את רמת ההבשלה של הענבים ולפי זה מקבלים החלטה לגבי הקטיף עצמו. שנית, תפקידם הוא לבדוק את כמות הסוכר ואת רמת החומציות בענב. רק ענבים שמגיעים לרמת בשלות אופטימאלית יכולים לשמש לטובת ייצור יינות איכותיים. מעבר לכך, הבדל של ימים אחדים בלבד עשוי להביא לשינוי של 180 מעלות בטיב היין שייוצר בכרם.

בבציר 2015 בלט איזור הגליל העליון מבחינת יינות אדומים, בעוד הגליל התחתון שימש לייצור יינות לבנים. החום הכבד שכאמור שיבש את מערכות הגפן ושנת השמיטה העמידו אתגרים לוגיסטיים בכרמים, אך הם לא פגעו באיכות הסופית. למרות שקשה לאפיין כל כך הרבה זני ענבים וחלקות מבציר 2015, יש הסכמה על כך שיינות עוצמתיים הם אלו שאפיינו אותו יותר מסוגים אחרים.

שנת שמיטה וסוגי ענבים חדשים

ביקבי בנימינה גאים לציין את בציר 2015 בתור שנה של סוגי ענבים חדשים. בשנה הזו נבצרו שאנן בלאן מכרם ברמת סירין, במטרה לגוון את הקולקציה ולחדש את הטעמים המסורתיים. הציבור הרחב הגיב בהתלהבות כלפי הבציר וסביר להניח שגם בשנים הקרובות ייעשה מאמץ דומה.

בציר בישראל מבוצע בצורה ידנית או באמצעות מכונות. ההחלטה איזה סוג של בציר לבצע תלויה באיכות הענבים הנדרשת. את הבציר בדרך כלל מתחילים בשעות הבוקר המוקדמות או לחילופין בערב, אז האוויר והענבים עדיין קרירים.

אי אפשר לסכם את בציר 2015 מבלי לכתוב כמה מילים על שנת שמיטה. כידוע, זו שמה של השנה השביעית במחזור של שבע שנים ולפי היהדות מצווה עם ישראל לשבות בחלק מהמלאכות הקשורות לשדות חקלאיים. שנת השמיטה היא אתגר גדול בכרם, בגלל שיש פיקוח מוגבר מצד הרבנות. הפיקוח הוא בעיקר על בציר מכאני ובכל מקרה יש להפריד בשנה הזו ביקב יבול שביעית מיבול שישי. האתגר הלוגיסטי גדול ותקף גם עבור ייננים וגם למשגיחי הכשרות עצמם והוא ללא ספק מאפיין את 2015 בצורה בולטת.